Tananyagfejlesztés – interjú Dr. Kovács Ilona tanárnővel

TÁMOP pályázat keretében karunkon nemrég lázas tananyagfejlesztés zajlott. A nyáron már beszámoltunk Nektek erről a nagyszabású projektről. Ennek kapcsán beszélgettem Dr. Kovács Ilona tanárnővel, a Szervetlen és Analitikai Tanszék kiváló oktatójával, jegyzetfelelősével.

Köszönöm a Tanárnőnek, hogy időt szakított a beszélgetésünkre.

Köszönöm, hogy megkeresett. Örülök, hogy elmondhatom a tapasztalataimat ezzel az elég nagy projekttel kapcsolatban.  Ilyen nagy volumenű projektünk nem volt az utóbbi időben.

A Tanárnő mióta tanít az egyetemen, és milyen tárgyakat tart a BME-n?

Itt az egykori Szervetlen Kémiai Tanszéken kezdtem dolgozni, miután tanulmányaimat befejeztem – a Szervetlen Kémiai és Analitikai Tanszéket 2007-ben összevonták – a szerk. -, de aztán tíz évet részben külföldön voltam, részben más egyetemeken dolgoztam. 2003-ban jöttem vissza a Szerves Kémia Tanszék MTA kutatócsoportjába, majd rövidesen visszakerültem a Szervetlen Kémia Tanszékre. Mindig a szervetlen és elemorganikus kémia jelentette a fő szakterületemet; ami az oktatást illeti, Szervetlen kémia előadást és Általános és Szervetlen kémia és laboratóriumi gyakorlatokat tartok.

Találkoztunk is a Tanárnővel a laborgyakorlatokon, többször is, mint szerettem volna. Többen is ismerik ezt a problémát.

Bízunk benne, hogy változik ez a helyzet, főképpen most a tananyagok fejlesztésével.

Tud a Tanárnő olyan más átfogó pályázatot, amiben a kar összes tanszéke részt vett?

Ez volt az első ilyenfajta kiírás, a TÁMOP kapcsán, ami elektronikus tananyagírással kapcsolatos. 22 tananyagot fejlesztettünk a karon, de az egyetemen nem ez az egyetlen pályázat, több karnak voltak ilyen pályázatai.  Kifejezetten BSc tárgyakhoz lehetett tananyagokat készíteni. A pályázat 5 évig a hallgatók számára ingyenesen hozzáférhető tananyagokat biztosít, és ezalatt a szerzőknek fejleszteni, gondozni kell a műveket.

Hogyan történt a megkeresés? A Tanszék értesült előbb a pályázatról, vagy Simándi Béla projektvezető kereste meg a Tanszéket, esetleg a Tanárnőt közvetlenül?

Nem, ez kari szinten indult és én kari jegyzetfelelősként kerültem a pályázatba. A kar vezetése döntött úgy, hogy ezt a lehetőséget nem szabad kihagynunk. A BSc képzésben szükség van új oktatási segédletekre, és a klasszikus, nyomtatott jegyzeteket egyre nehezebben tudtuk kiadni a magas nyomtatási költségek miatt. A pályázat előírta, hogy milyen szakmai tapasztalatokkal kell rendelkeznie a projektvezetőnek, és így kereste meg a kari vezetés Simándi tanár urat. A pályázat megírására egy ezzel foglalkozó céget kértünk fel.A konzorciumban való részvétel is a pályázat feltétele volt, a partnerünk a Typotex Kiadó, ami hasonló elektronikus könyvek forgalmazásával foglalkozik. Szükség volt még egy másik felsőoktatási intézmény részvételére – ha minimálisan is- , ez pedig az ELTE lett.

A Szervetlen és Analitikai Tanszék közreműködésével mennyi tananyag készült?

A Tanszéken 4 tananyag készült, ebből három a szervetlen részről. Egyik a Kémiai alapok, ez a középiskolai ismeretek összefoglalása, részben matematikai is. Benkő Zoltán volt a főszerző. Az Általános kémiai laboratóriumi gyakorlatok felelős szerzője én voltam, társszerzők Nyulászi tanár úr és több doktoráns, Fekete Csaba, Terleczky Péter és Könczöl László. A harmadik tananyag a Szervetlen kémiai laboratóriumi gyakorlatok, Wagner tanár úr és Pasinszky tanár úr munkája. A negyedik jegyzet pedig Analitikai kémia tárgyból készült Pokol tanár úr vezetésével. Sajnos még mindig gondok vannak az elérhetőséggel, mivel az a szerver, ahova fel kellene tölteni az anyagokat, még nem működik. Ez a www.tankonyvtar.hu lesz. Jelenleg a tananyagok a tanszéki szerveren vannak, de például a Szervetlen kémiai laboratóriumi gyakorlatok tananyaghoz száz videó készült, és ez akkora méretet jelent, hogy a tanszéki honlapot kiszolgáló szerver nem bírja el.

Tanárnő említette, hogy a tananyagban nagy mennyiségben találhatók videók. Ez az elektronikus  jegyzet nagy előnye, hogy nagyon interaktív. Mozgó titrálási görbék, eltérő koncentrációk hatása a titrálás folyamatára…

…animációk és interaktív animációk.

Köszönöm. Számos helyen találkozhat a jegyzetet olvasó hallgató önellenőrzésre nagyszerűen alkalmas tesztsorokkal vagy éppen kérdésekkel.

Milyen más előnyét látja a Tanárnő az elektronikus jegyzetnek, esetleg van-e hátránya?

E könyveknek nagyon nagy előnye a linkelés. Igyekeztünk minél több linket beletenni, adott fogalmakat újra és újra belinkeltünk, hogy ha valaki nem emlékszik, könnyebben vissza tudjon térni a kérdéses részhez. Az ábrák nagyon sokat segítenek a megértésben és a tanulásban. Én problémát látok abban, hogy mivel egyidőben készültek a tananyagok és nagyon kevés időnk volt, nem igazán tudtak a tananyagok egymásra épülni. Nem működik a tananyagok közötti linkelés sem. Ezt szerettük volna megoldani. Ehhez ismerni kell a másik tananyagát, de mivel egyszerre adtuk le, így erre nem volt esélyünk. Reméljük, ezt később sikerül megoldani. Az elektronikus jegyzetek sok előnye mellett én jobban kedvelem a nyomtatott könyveket – lehet hogy túl öreg vagyok -, de szeretem forgatni a könyvet, könnyebben olvasom és megértem a szöveget, mint a monitoron. És kevésbé károsítja a szemet. De ki lehet ezeket az elektronikus anyagokat is nyomtatni, ingyenesek a letöltések, nincs belőle jogi probléma.

Szerzőként a Tanárnő pozitívan látja, hogy a hallgatók ingyenesen férhetnek hozzá a projekt tananyagaihoz, vagy lát benne negatívumot is?

Ez egy nehéz kérdés. Az internet világában ami egyszer felkerül a netre, az előbb-utóbb úgyis közkinccsé fog válni. A projektben résztvevő szerzők a pályázati támogatás egy részét, mint szerzői díjat, megkapták. A szerződés öt évre szól, hogy utána mi lesz, azt nem tudjuk. Lehet, hogy elavulnak a tananyagok, amilyen gyorsan változik minden. Utóbbi időben a jegyzetek másolása olyan nagymértékű volt és olyan olcsók voltak a zugkopicentrumok, hogy egyre nehezebb volt eladni a jegyzeteket. Ezért egyre drágább lett, minél kevesebbet tudtunk eladni belőlük. Az, hogy a hallgató ingyenesen hozzáfér a tananyagokhoz, ez nagyon nagy és nagyon jó dolog. Én ennek egyetlen morális hátrányát látom. Általában az alakul ki az emberekben, hogy ami ingyenes, annak nincs értéke. Ez egyáltalán nem így van. Ebben iszonyú nagy munka, szellemi teljesítmény van. 

Hatalmas köszönet jár az összes szerzőnek és közreműködőnek a jegyzetek megírásáért.  Éppen ezért igyekszünk megismertetni a hallgatókkal a tananyagfejlesztés folyamatát, hogy beláthassanak a színfalak mögé.

A jegyzet elkészítése során felmerült olyan probléma, amit érdekes volt megoldani? Jó esetleg rossz tapasztalatok születtek az együttes munkából?

Nyilván vannak jó tapasztalatok. Nekem jó tapasztalatom volt a doktoránsok segítőkészsége. Azok, akik velem dolgoztak, rendkívül nagy buzgalommal és lelkesedéssel végezték ezt a munkát, bár a végére már ők is elfáradtak, és közben nem haladt a szakmai munkájuk. Rengeteget dolgoztak vele, főképpen a technikai részével. Írtak fejezeteket is, örültem neki, hogy bevállalták, hiszen ez egy szakmai munka volt. Animációkból számszerűen vállaltunk a projektben. pedig mi sem tudtuk igazán, hogy mit vállalunk. A sikeres pályázatnak ez azonban feltétele volt. Főképp az idősebb generációnak nem volt akkora tapasztalata, hogy hogyan is lehetne ezt megcsinálni. Kiderült, hogy ez nem is olyan könnyű feladat. Végül is megoldottuk a problémát, de ez nagyon nagy energiával történt. Kreatív munka volt, hogy hogyan kell például megcsinálni, hogy kijöjjön a mozgó titrálás. A doktoránsok nagyon sok ötlettel jöttek, például az Általános kémia labor anyagában minden preparátumnak van fényképe. A legszörnyűbb az idő rövidsége volt, minden napra megvolt, hogy mennyi karakternek kell készen lennie, hogy időben befejezzük az anyagot. A határidőket, ha nehéz is volt, de tartani kellett.

További kérdésem a Tanárnőhöz, hogy a hallgatók hol jelezhetnek vissza a szerzőknek, ha valahol hibát találnak, vagy észrevételt tennének?

Arra gondoltunk – nyilván ez tananyagonként változik, hogyan lehet ezt jelezni -, hogy a főszerzőnek írjanak emailt, vagy jelezzék neki személyesen, de arra is gondoltunk hogy nyitunk esetleg egy olyan email címet, amit megadunk a honlapunkon, ahova az összes felmerülő problémát jelezhetik felénk. Lehet jelezni az ötleteket is, hogy mit szeretnének még esetleg látni a jegyzetben. Bizonyos mértékben ki tudjuk egészíteni az anyagokat. Új fejezeteket azonban nem tudunk írni hozzá. Várjuk a visszajelzéseket.

Javasol-e a Tanárnő a hallgatóknak olyan tanulási módszert, ami alapján eredményesen fel tudnak készülni az adott tárgyból?

Biztos vannak olyan részek, amiket elég képernyőn elolvasni, de vannak olyan részek, amiket én biztos kinyomtatnék, mert szükséges, hogy ott legyenek a polcon. És nem biztos, hogy mindig ott van a laptop, amikor éppen szükség lenne rá.

 Köszönöm szépen még egyszer  a Tanárnőnek az interjút és az idejét.

Reklámok

Egy gondolat a(z) “Tananyagfejlesztés – interjú Dr. Kovács Ilona tanárnővel” című bejegyzésnél

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

w

Kapcsolódás: %s