Útmutató a pótlási hét és a vizsgaidőszak túlélésére

tanargyerekLassan újra véget ér a szorgalmi időszak, már csak egy hetet kell túlélni és jöhet a nyár… Ja nem… Itt a mindenki által hőn szeretett pótlási hét és a vizsgaidőszak. Szeretnénk adni pár tippet hogyan is éljük túl ezt a pár kínkeserves hetet.

 

1. Fogyókúra? De nem ma!

Mindenki szeretne  formába lendülni, mire újra jön a bikiniszezon. Fontos dolog, de amikor az ember ennyit tanul, a szervezete rengeteg energiát és tápanyagot használ el. Lényeges a folyamatos cukor utánpótlás, emellett a gondolkodás rengeteg magnéziumot is felemészt, ezért engedjünk meg magunknak egy kis csokoládét, mikor már érezzük, hogy fáradunk és néha igyunk meg egy pezsgőtablettát vagy vegyünk be magnézium tablettát. Ha a szervezetednek szüksége van valamire ezen felül, hamar jelezni fogja. Örök érvényű szabály, hogy igyunk sok folyadékot is, legalább amíg kisétálunk a mellékhelyiségre se kell a könyv felett görnyedni.

2. Mindig a megszokott körülmények között

Sokat tud segíteni, ha van már egy kialakult szokásod arra, hogy tanulsz. Mindig ugyanannál az asztalnál, fekve az ágyon csendben, zenével stb. Általánosan elmondható, hogy nyugodt körülmények között lehet a legjobban koncentrálni, mikor semmi nem tereli el a figyelmed. Például hatalmas előny lehet, ha szobatársad nem enyeleg a párjával a szoba másik végébe, vagy nem ordít a szomszédban Pokémon főcímdala.

3. Készítsünk saját jegyzetet!

Szerencsénkre a legtöbb tárgyból már kész kidolgozott jegyzet áll rendelkezésre, azonban ebből az anyagból is előnyös lehet, ha saját vázlatot készítesz. Nem kell mindent leírni, ha az adott szóról vagy mondatról beugrik a szükséges anyag, már bőven jó vagy.  Ha olyan vagy aki nem tud szépen írni, vagy saját jegyzetből tanulni, akkor is írd le  a fontosabb dolgokat, már azzal is tanultál. Ne feledd “a szó elszáll, az írás megmarad”.

4. Igen, ezt nagyjából tudom, vagy mégsem?

Általában rengeteg adatot kell egyszerre megtanulni, fejben tartani. Sokszor átsuhan az ember azon, amit úgy érez, hogy már megtanult, tud. Általában abból szokott a legnagyobb leégés lenni vizsgán, mikor az általunk választott tétel rosszabbul megy, mint  amelyiket a tanár adja. Minden anyagrészre szánj legalább annyit, hogy egyszer részletesen felmond magadnak.

5. Az egyetemet egyféleképpen nem lehet elvégezni, egyedül.

Örök érvényű szállóige. Nem csak azért mert jegyzetet, régebbi zárthelyiket vagy kidolgozott tételeket kap az ember, hanem mert ha elmondjátok egymásnak vagy kikérdezitek a tanult anyagot, sok hiányosságra, pontatlanságra derül(het) fény. Inkább a haverod előtt, mint a vizsgán a tanár előtt jöjj rá, hogy még nem értesz valamit, 

6. Ma éjszaka se alszom

Gyakran hangzik el ez a mondat bármelyikünk szájából, azonban nagyon óvatosan kell vele bánni. Lehet, hogy megiszunk annyi kávét, hogy sörben is sok lenne, vagy két pofára zabáljuk a koffeintablettát, de a tanuláshoz elengedhetetlen az alvás. Ilyenkor ugyanis az agy dolgozik. A sok információt ilyenkor rendezi el magában, szortírozza, hogy mi a fontos és a kevésbé fontos, és helyet csinál a holnapi tananyagnak. Van amikor tényleg alvás nélkül kell bemennünk vizsgázni, mert a két zárthelyi között egy éjszakánk van, de hosszútávon ajánlott legalább napi 6 óra alvás. Inkább álljunk neki egy nappal előbb tanulni mint kéne, és menjünk kipihenten vizsgázni.

7. Kávé, kávé ,kávé

Szorgalmi időszakban alkohol, vizsgaidőszakban koffein folyik az egyetemisták ereiben. Szomorú dolog, hogy a tanuláshoz nem hozza meg a kedvet. Tapasztalataim alapján, a koffein csak akkor jó, ha fenn kell maradni és valamilyen motorikus tevékenységet kell csinálni, de nem kell hozzá nagy koncentrációs készség. Ajánlanám inkább a különböző “vitaminbombákat”, agyvitaminokat, és ha minden kötél szakad a fekete vagy zöld teát. A koffeint sokkal lassabban, egyenletesebben viszed be a szervezetedbe, mint a kávéval, emellett sok antioxidánst és egyéb hasznos tápanyagot is tartalmaz.

8. Take it easy!

Az átlag ember 8 percnél tovább nem képes egy helyre koncentrálni, elkalandozunk nézzük milyen szépen süt a nap, a rohadt szobatársunk megint ráér filmet nézni mert már végzett stb. Te se erőltesd túl magad, ha érzed, hogy most nagyon jól megy, tanulj, ha már érzed, hogy az agyad nem képes több információt befogadni, menj és mozogj egy fél órát, beszélgess a haverokkal. Persze jóból is megárt a sok, egyes szakemberek szerint 15 perc tanulás, 5 perc szünet 3 menetben, majd 15 perc szünet az ideális tanulási ciklus. Nekem néha bejön, néha nem.

9. Biztos megvágnak ezen a vizsgán

Ez a hozzáállás nem előnyös. Ha folyamatosan erre koncentrálsz, nem lesz hely a fejedben egyéb információnak. Amikor leülsz, csak azzal foglalkozz, hogy most ezt a lehető legjobban meg kell tanulni. Ne rágódj rajta, hogy jaj, tegnap miért sorozatot néztem, ahelyett hogy ezt tanultam volna, csak a tananyag lebegjen lelki szemeid előtt, és annak az érzése, milyen jó lesz, ha ezen is túl leszel.

10. Vizsga után

Ha sikeresen túléltük a dolgot, és úgy érezzük, görbül a jegy, itt az ideje, hogy megjutalmazzuk magunkat. Menj el, csinálj valamit amihez kedved van. Menj el moziba, randizz egyet a pároddal, rúgj be ordenáré módon a haverokkal vagy csak egyszerűen lazíts, mosd ki a sok felesleges információt a fejedből, hogy a következő tárgynak is legyen hely, csak rajtad áll. Semmiképp ne ülj le azonnal tanulni, csakis kizárólag, ha minden kötél szakad.

Remélem sikerült pár hasznos tippet adnom az elkövetkező hetekre, akit érdekel még a téma olvassa el egy régebbi cikkünket  is. Ha nektek is vannak ötleteitek, írjátok meg kommentben a cikk alatt.

Sikeres pótlási hetet és még sikeresebb vizsgaidőszakot kíván a Martos Stúdió Blogstábja! 😉

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s