Tanár Úr, kérem! – Dr. Kupai József

Tanar_ur_keremA hosszúhétvége áldás, általában a szokásos 2 nap kevés dologra elég… Szóval pihenjetek, tanuljatok, töltődjetek, mindemellett persze minket se felejtsetek el olvasni! 😉
Eheti szereplőnk is bizonyára sokatok által ismert személy már, de aki mégsincs így vele, annak most itt a lehetőség, hogy picit többet megtudjon róla. Kellemes olvasgatást Dr. Kupai Józsi válaszaihoz!

1., Mi volt a legravaszabb gyermekkori csíny, amit elkövetett?

Igazából nem nagyon voltak gyermekkori csínytevéseim. Vagy nem annyira jelentősek, hogy emlékezzek rájuk. Jó gyerek voltam.

2., A jó öreg “mi leszel, ha nagy leszel” kérdésre mi volt anno a válasza? (Akkor sejtette, hogy egyetemi tanár lesz?)

Engem már kiskoromban is a kémia érdekelt. A szüleim is vegyészmérnökök, a karunkon tanargyerekvégeztek. Akkor még persze nem tudtam, hogy mi a különbség vegyész és vegyészmérnök között. Egyszerűen kémikus akartam lenni. Sosem felejtem el, hogy gyerekkoromban egy szerves kémia könyv borítóján lévő benzolgyűrűket csodáltam a legjobban, és hatévesen a szüleimtől olvasnivalóként az Atomenergia című ismeretterjesztő könyvet kaptam, és nagyon szerettem.

3., Mi a hobbija?

Szeretek futni, mert ilyenkor van időm nyugodtan gondolkozni, és felfrissülök tőle. Legutóbb a félmaratont sikerült teljesítenem, de többször voltam korábban maraton váltóban is. Imádom a kihívásokat. Focizni is nagyon szeretek, bár nem vagyok egy nagy tehetség. A játék öröme, a csapatjáték és a futás miatt szoktam focizni. A ping-pongot mindig véresen komolyan veszem. Ebben nagyon nem szeretek veszíteni, győzni viszont annál inkább! Ha van egy kis szabadidőm, országtérképeket nézegetek, a wikipédián történelmi/földrajzi témákról olvasgatok, zenét hallgatok, filmet nézek. Ha van lehetőségem kimozdulni a négy fal közül, akkor kirándulni szeretek az erdőben (a Bükk a kedvencem). Imádok vezetni is, bár sajnos nincs még saját autóm.

4., Legviccesebb vizsga, amire emlékszik?

Nem igazán volt vicces vizsgám. Én minden vizsgát nagyon komolyan vettem. Talán ennek is köszönhető, hogy minden vizsgám ötös lett. Egyetlen kivétel az Általános kémia vizsga Veszprémi Tanár Úrnál: négyesre sikerült. Azóta is bánom, hogy nem mentem vissza javítani.

5., Mi az, amit biztosan nem gondolnának Önről a diákok, mégis így van?

Kevesen tudják, hogy a kari Ping-pong Körnek én vagyok az alapítója, és örökös https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRlok3LBxPYJLiZSovXwfoQkVuxuieUY_w-LlybF0JFhTG-_u0nTAtiszteletbeli elnöke. A legelső asztalt még én vettem a hallgatói képviselet finanszírozásában. Majd mivel zavarta a többieket a Martosban a folyosó végi ping-pongozásunk, kört alapítottam, hogy kapjunk egy üres termet, ahol tudunk játszani. A másik, amit biztos nem gondolna rólam senki, hogy egyszerre vagyok Barcelona és Real Madrid szurkoló is. Ez olyan, mintha nálunk valaki egyszerre szurkolna a Fradinak és az Újpestnek is. 🙂

6., Diákként kik/milyenek voltak a kedvenc tanárai?

Hála Istennek nagyon sok jó tanárom volt. Azokat szerettem, akiken azt láttam, hogy öröm nekik tanítani minket. Mindegy, milyen tárgyat tanítottak, a lelkesedésükkel engem is motiváltak. A jó tanár hivatásának, egyfajta küldetésének érzi, hogy átadhatja a tudását másoknak. Szerettem, ha az óráknak volt egy logikus gondolatmenete. Ösztönösen kiszúrtam azt, ha valaki csak kötelességből tartotta az órát, így ezekre nem szívesen jártam. Ennek ellenére minden előadásra bejártam, elég lelkiismeretes voltam. Próbáltam mindent szó szerint jegyzetelni. Én úgy gondoltam, hogy a tanterv összeállítói biztosan nálam jobban tudják, hogy mire lesz egyszer vegyészmérnökként szükségem.

7., Annak idején milyen módszerekkel tanult? Mit javasolna ezek közül a mostani diákoknak?

A legelső dolog, hogy az előadásokon nagyon figyeltem, és már ott próbáltam megérteni a tananyagot. Ha valami nem volt világos, a szünetben megkérdeztem az előadótól. Véleményem szerint a legjobban akkor tanul valaki, ha azt tanítja is. Az évfolyamtársaimnak mindig segítettem a tanulásban, mellyel jobban megértettem én is a tananyagot. Minden ZH-ra, vizsgára úgy tanultam, hogy összesen négyszer olvastam el az anyagot. Első olvasásra csak ismerkedtem a szöveggel, és begyűjtöttem minden segédanyagot. Ezt a részét szerettem a legjobban. Másodjára kijegyzeteltem a fontosabb dolgokat, kidolgoztam a tételeket. Ez tartott mindig a leghosszabb ideig. Ha volt rá lehetőségem, akkor szereztem volt ZH/vizsga feladatokat, hogy lássam, hogy mi a legfontosabb, hogy néz ki a számonkérés. Harmadjára tanultam meg, amit olvastam. A negyedik olvasás az ismétlést szolgálta. Ha szerves kémiát tanultam, akkor állandóan írtam is a képleteket. Ez a módszer nagyon időigényes volt, de legalább tovább megmaradt, amit tanultam.

8., Puskázott-e valaha (az egyetemen)? Ha igen, hogyan?

Sosem puskáztam. Ezzel magamat csaptam volna be. Úgy fogtam fel, hogy a ZH és a GoodBoy vizsga a tanároknak egy olyan “szolgáltatása”, amivel megmutatják, hogy milyen szinten tanultam meg, amit később vegyészmérnökként tudok hasznosítani. Mindenhez úgy álltam, hogy erre is biztos egyszer szükségem lehet az életben.

9., Sör vagy bor?

A száraz vörösbort jobban szeretem. A legfinomabbak szerintem a villányi borvidékről a Bock, a Gere és a Teleki (Csányi Pincészet) cabernet sauvignon és pinot noir típusú borok.

10., Ki (volt) a példaképe, és miért?

Több példaképem is van. Oktatóként Hornyánszky Gábor a példaképem, mert mindig mosolyogva, lelkesen tanít. Látszik, hogy nem kötelességből, hanem szórakozásból oktat minket. Ránk néz előadás közben, figyeli, hogy értjük-e vagy sem, és várja a visszacsatolást. Ha nem értjük, akkor megpróbálja másként elmondani. Addig nem megy tovább, míg meg nem értjük. Az is látszik, hogy nagyon felkészült, és szakmailag pontosan mond el mindent. Bármikor megkerestük, mindig szívesen válaszolt a kérdéseinkre. Nagyon közvetlen, barátságos oktató.

Kutatóként, szerves kémikusként pedig témavezetőm, Huszthy tanár úr a példaképem. A szakmai tudása, a teherbírása, a kétkezi munkában mutatott ügyessége tiszteletreméltó és követendő példa. Nagyon sokat lehet tőle tanulni a precizitás terén is. Abban biztos lehetek, hogy ha ő valamit mond, akkor annak alaposan utánajárt, és pontosan meg is tudja fogalmazni. Emellett kiváló pedagógiai képességekkel is rendelkezik, és nagyon széles a látóköre is.

A családi életben édesapám a példaképem. Egyszer szeretném én is elérni azt, ami neki sikerült. Tisztelem az általános műveltsége miatt is.

the_glass_is_always_full11., A pohár félig tele van, vagy félig üres?

Félig tele. Optimista típus vagyok. Talán túlzottan is.

12., Mi a kedvenc filmje, rajzfilmje?

Sajnos csak keveset tudok filmet nézni, de több kedvencem is van. Azokat a filmeket szeretem, amelyeknek van valami mondanivalója, többé tesznek, formálják a jellememet. Egy pár közülük: Napfivér, Holdnővér; Az ötödik pecsét; Volt egyszer egy vadnyugat; A mátrix; Forrest Gump; A remény rabjai; Eredet; Egy csodálatos elme; Ben-Hur; Legyetek jók, ha tudtok; A hetedik pecsét.

13., Gyermekkorában megette a spenótot?https://i1.wp.com/www.vitalzone.hu/upload/userupload/6500/images/leveees.jpg

Nem szerettem, a hasonló színű sóskából viszont korlátlan mennyiséget meg tudok enni. Főleg abból, amit anyukám csinál. 🙂

14., Ha megszólíthatná ifjúkori énjét, mit tanácsolna neki? Mit csinálna másképpen?

Talán azt, hogy ne aprózzam szét magam, hanem inkább egy területre koncentráljak, hogy abban kiemelkedő tudjak lenni.

15., Mennyire különböznek a mostani diákok azoktól, akikkel együtt járt egyetemre? Mennyire különböznek a tanárok az akkoriaktól? (Javult vagy romlott a helyzet?)

Nehéz ezt megítélnem, mert most oktatói szemmel nézem a diákokat. Mikor pedig én voltam az, akkor mint sorstársaimra néztem rájuk. Az oktatás elég sokat változott az utóbbi időben annak ellenére, hogy tizenkét éve kezdtem az egyetemet. Én még az ötéves képzésben végeztem. A BSc–MSc rendszer bevezetése hatására a hallgatóknak jóval hamarabb el kell kezdeniük kutatni a szakdolgozathoz, illetve kétszer kell államvizsgázniuk. Nekünk már az első félévben volt labor, és nem voltak felzárkóztató tárgyaink. Az első félévben viszonylag sokan lemaradtak tőlünk, mert a középiskolás anyagot nem tudták bepótolni a különböző bevezető tárgyakkal, illetve a labor okozott sokaknak nagy akadályt. Nem voltak mentoraink, akik segítettek volna a nehézségeink legyőzésében. Kicsit magunkra voltunk hagyva, bár ezzel önállóbbak is lettünk.

Úgy érzem, hogy az oktatás színvonala esett az utóbbi időben. A középiskolában sajnos egyre kevesebbet tanulnak. Kilenc éve tanítok matekot, és 2005-ben még teljesen másként kellett tanítanom, mint most.

Azt is észrevettem, hogy a fegyelem is jelentősen visszaesett az utóbbi évtizedben. Amikor elsős voltam még sokszor vigyázzba kellett állni az előadó tiszteletére az óra előtt, és nem lehetett késni az óráról. A tanárok sokszor elérhetetlenek voltak a diákok számára, nem lehetett őket még e-mailben keresni. Persze tisztelet a kivételnek, nem lehet ezt így általánosítani.

Ami még sokat változott: az a technikai fejlettség. Másodéves koromig nem volt számítógépem a koliban. Internetezni csak a HSZK-ban (Hallgatói Számítógép Központ, R épület) tudtam. Nem volt minden fenn az interneten, nem voltak elektronikus jegyzetek, csak könyvek. Többet kellett könyvtárba járni. Több időt vett igénybe az információ megszerzése, bár így jobban is megbecsültük azt.

16., Szeretne valamit üzenni a diákoknak?

Azt szeretném üzenni, hogy próbáljanak meg mindent úgy tanulni, hogy előtte tisztázzák magukban, hogy miért fontos az a tárgy, amit tanulnak. Kíváncsian menjenek be az előadásra, tudásszomjjal. Mikor jegyzetelnek, akkor gondoljanak arra, hogy ezzel magukat segítik. A számonkérésnél ebből tudnak majd tanulni. Lelkesítsék fel magukat, hogy nem a ZH-ra vagy a vizsgára készülnek, hanem azért, hogy jó szakemberek lehessenek egyszer. A tanulás így nemcsak egy szükséges rossz, hanem öröm is lehet.

Már elsős koruktól kezdve nyitott szemmel járjanak, hogy ki tudják választani, hogy mi az a terület, ami a legjobban passzol hozzájuk. Kezdjenek el minél hamarabb TDK-zni, kutatni valahol. Ha rájönnek, hogy más téma érdekli őket, akkor azonnal váltsanak. Váljanak egy terület specialistájává, és mindig fejlesszék a tudásukat. Próbálják elérni, hogy ne csak egy felszínes, hanem egy tartós tudást szerezzenek meg abból, ami a legjobban érdekli őket.

A másik dolog amit üzennék, hogy a sport segíti a tanulást. A testnek és a léleknek egyensúlyban kell lennie egymással. Ha komoly szellemi munkát kell végeznünk, akkor mozogjunk egyet a friss levegőn, és az agyunk is jobban fog működni.

 

Egy gondolat a(z) “Tanár Úr, kérem! – Dr. Kupai József” című bejegyzésnél

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s