Tanár Úr, kérem! – Kály-Kullai Kristóf

Tanar_ur_keremHabár egy alapképzés alatt az ember lányának nincs szerencséje a Karon minden tanszéket megismerni, a legtöbbet így is sikerült, és már ezek alapján is bizton állíthatom, hogy mindenhol van legalább egy olyan ikonikus alak, akit már félszavakból is elég emlegetni, mindenki tudja, ki az. Szerencsésebbek egy-egy becenévvel is gazdagodtak az évek során, ami aztán tényleg csak VBK-s berkeken belül teszi ismeretessé az ominózus személyt. Szóval, ha most annyit mondok, hogy KKK, vagy Tripla K, semmit nem kell hozzátennem és mindenki tudja, kiről van szó, ugye? Gyengébbek kedvéért a Fizika Tanszéket és Piton Professzor karakterét emlegetném. Na, most? Szép képet sajnos nem találtam. Mármint a cikkhez méltó nagy felbontásút. Kedélyes derülést Kály-Kullai Kristóf válaszaihoz, garantált a jó szórakozás. 🙂

1., Mi volt a legravaszabb gyermekkori csíny, amit elkövetett?

Vízcsöpögést imitáltunk matek órán. Ehhez egy ceruza végébe kellett beleszúrni egy csap2gombostűt, a tűt megfelelő szögben a pad éléhez ütögetve pont olyan hangja volt, mint egy csöpögő csapnak. A tanárnő el is kezdte mesélni, hogy hogyan kínoztak rabokat lassú vízcsöpögtetéssel. Arra már nem emlékszem, hogy végül megmutattuk-e neki, hogyan csináltuk a hangot.

2., A jó öreg “mi leszel, ha nagy leszel” kérdésre mi volt anno a válasza? (Akkor sejtette, hogy egyetemi tanár lesz?)

Az álmodozós verzió az autóversenyző volt, a reálisabb a történész vagy paleontológus. Aztán elkezdtem fizikát tanulni és hamar megszerettem. A gimnáziumba már úgy mentem, hogy utána fizikus szeretnék lenni. A tanítás viszont egyáltalán nem vonzott, az egyetemi oktatást esetleg el tudtam képzelni, ha nagyon muszáj. Aztán amikor doktoranduszként elkezdtem oktatni, megszerettem.

3., Melyik tárgyat szenvedte meg legjobban az egyetemen?

Kettőt is említek: a Matematika B2 és a Funkcionálanalízis. A Matematika B2 (többváltozós függvények, függvénysorok) volt az egyetlen kettesem az egyetemen. Iszonyúan frusztráló volt, hogy hiába tanultam rá, egyszerűen ennyire volt elég. Pedig még javítóvizsgára is elmentem, újabb egy hét készüléssel, ami aztán még rosszabb pontszámmal lett kettes. A Funkcionálanalízis pedig egyszerűen annyira elvont matematika volt, hogy nem bírta befogadni az agyam. Valahol az operátor értékű mérték környékén dobta le a gépszíjat. Viszont, ennek ellenére, tudtak olyan egyszerűt kérdezni, hogy nem bukott meg a fél csoportunk.

4., Mi a hobbija?speeddreams

Autóversenyek, különösen a Formula 1. Azon belül is a technikai részletek, a versenyautók fizikája, illetve ennek a szimulálása. Ingyenreklám: a Speed Dreams nevű, nyílt forrású versenyautó szimulátornak, jelenleg én fejlesztem az autók fizikájával kapcsolatos részeit.

5., Legemlékezetesebb vizsga, amire emlékszik?

Az egyik a Mag és részecskefizika, ahol egy könyvtárban vizsgáztunk többen. Szerencsére nem én végeztem először a felkészüléssel, így nyugodtan végig tudtam hallgatni az első vizsgázót. Így érzékeltem, hogy a végén a tanár utolsó kérdése hülyeség volt, amire azt kellett válaszolni, hogy ilyen nem lehet. Ezután jöttem én, és a végén én is kaptam egy ilyen kérdést, és másodikként vizsgázva már nyugodtan mertem azt mondani, hogy ilyen nem lehet, és nem azon gondolkoztam, hogy vajon mit felejtettem el, ami ehhez a kérdéshez kéne. Utána persze továbbadtam az infót, akkor még nem Facebookon, hanem telefonon.

A másik az elméleti fizika szigorlat. Kertész professzor volt az elnök, és Orosz tanár úr volt még a bizottság tagja (igen, az a bizonyos Orosz László). Nehezítésként akkor találkoztam először whiteboard-dal, és rám szóltak, hogy a tollra tegyem vissza mindig a kupakot, amikor épp nem írok vele, mintha nem lenne épp elég a feleletemre koncentrálni. Ezután kihúztam a legnehezebb tételt, annyi szerencsém volt, hogy azon belül a legkevésbé nehéz altételt kellett részletesen kifejteni, a többit csak nagyjából. Aztán sikerült olyan jól elmondani, hogy a végén azt mondták, ki se kell mennem, amíg megtárgyalják, egyértelműen jeles.

6., Mi az, amit biztosan nem gondolnának Önről a diákok, mégis így van?

Nagyjából 10 évet vívtam kisebb-nagyobb megszakításokkal, még gimnazista, egyetemista és doktorandusz koromban.

7., Puskázott-e valaha (az egyetemen)? Ha igen, hogyan?

Közgazdaságtan vizsgán, a következő roppant szofisztikált módszerrel: órai jegyzet a padban. Viszont nem vettem észre, hogy hiányzott a pad hátulja., Na, ehhez képest a tanárnőnek is kellett kb. egy óra, hogy észrevegyen! Szerencsére csak a jegyzetet vette el, a vizsgát nem. Megtekintéskor kicsit csalódottan adta vissza, mondván, azt hitte, legalább valami kifinomultabb puskát írok. A lebukásnál csak az volt égőbb, hogy ennyi idő alatt is csak egy négyest sikerült összepuskázni.

8., Mi a kedvenc röviditala? Valamint, sör vagy bor?

Rövid nem nagyon, egyébként sörre bor.

9., Mi a kedvenc filmje, rajzfilmje?

Monty Python filmek, Star Trek filmek és Vissza a jövőbe trilógia. Rajzfilmekből a Tom és Jerry; a kedvenc epizód a Johann mouse.

10., Mi a legpoénosabb emléke egyetemi éveiről?

Az egyik, amikor pihent agyú csoporttársaim elkezdtek közlekedési táblákat kitalálni, a legabszurdabb a „villamossal 80 km/h felett tömegszerencsétlenséget előzni tilos” tábla lett. Még ugyanabból az agymenésből született a „Mikroszkópot a Vakoknak Alapítvány” is.

A másik néhány évvel később történt. Optika elővizsga előtt kb. húszan vártunk a terem előtt, a többség még lázasan konzultált az anyagról. Egyik csoporttársam pedig tájékoztatta a másikat, hogy sikeresen odaadta azt a jegyzetet, amit vele küldött el egy ELTE-s lánynak, akinek próbált udvarolni is. Némi aggodalomtól fűtve még fontosnak tartotta kifejteni a lány szellemi képességeiről alkotott véleményét, azaz, hogy szerinte tök sötét. Mire a válasz félhangosan: „Nem beszélgetni akarok vele, hanem megdugni!”. Hirtelen teljes csend, vörösödő arc, „Ne ide figyeljetek, tanuljatok tovább!”.

judgejudyfacepalm

11., Mennyire különböznek a mostani diákok azoktól, akikkel együtt járt egyetemre? Mennyire különböznek a tanárok az akkoriaktól? (Javult vagy romlott a helyzet?)

A mostani diákok alapvetően hasonlóak, mint mi voltunk. Ugyanakkor tudásban sajnos érzek egy színvonal romlást. Ami még szomorúbb, hogy szerintem ez a közoktatás romló színvonalának hatása. A tanárok közül a közvetlen kollégák nagyrészt ugyanazok, mint akik már az én időmben is tanítottak, és nem látok rajtuk nagy változást. A többieket pedig nem ismerem eléggé.

12., Mit értékel egy diákban?

Aki mer órákon válaszolni a feltett kérdéseimre, vagy legalább meg meri kérdezni, amit nem ért. Ez azért hasznos, mert ilyenkor már az órán látom, hogy mit kell még magyarázni, nem csak a számonkéréskor derül ki.

13., Mi tudja nagyon felbosszantani?

Az emberi hülyeség, illetve az, amikor hülyének néz valaki.

14., Mit szokott enni bundáskenyérhez?

Nem is emlékszem, mikor ettem utoljára bundás kenyeret (Mabel után szabadon).

15., Mennyire zavarja, ha valaki késik óráról? Ön hajlamos-e elkésni?

Ha csak módjával, akkor különösebben nem. Sajnos nekem is összejön általában pár perc késés.

16., Hogyan emlékszik vissza arra a napra, amikor először lépett ki a tanári pulpitusra? Magabiztos volt, vagy tartott a diákseregtől?

Először mérésvezetéssel kezdtem a laborban, ez egyrészt nem volt akkora ugrás, másrészt elmondták előtte rendesen, hogy mit kell csinálni, így nem izgultam különösebben. Amikor először vezettem gyakorlatot, akkor pedig előző nap mindig beültem Noszticzius tanár úr gyakorlatára, így képben voltam nemcsak az anyaggal, hanem azzal is, hogy mit mennyire kell elmagyarázni.

Amikor nagyon izgultam, az életem első elektrodinamika előadása volt még 2011-ben. Ehhez tudni kell, hogy akkor kezdtem újra a BME-n dolgozni, előtte Németországban posztdoktorkodtam. Viszont rögtön első héten Noszticzius tanár úr megbetegedett, és nekem kellett beugrani. Az anyag nagyjából le volt írva a jegyzetben, viszont ezt a tárgyat előtte sose hallottam, ráadásul akkor már három éve nem oktattam, így fogalmam se volt a színvonalról, a hangsúlyokról, igazi vakrepülés volt.

17., Milyen trükkjei vannak arra, hogy egy álmos hétfő reggeli órán fenntartsa a diákok figyelmét?

Álmos hétfő reggeleken örülök, ha tomébren bírok maradni. Viszont arra próbálok odafigyelni (nem csak hétfő reggel), hogy időnként legyen valami változatosság az órákban. Eldin (Elektrodinamika – a szerk.) előadáson erre ott vannak a kísérletek. Mecha gyakon pedig időnként beszúrok valamilyen érdekességet, gyakorlati alkalmazást vagy vicces sztorit.

18., Katalóguspárti vagy sem, és miért?

Katalóguspárti. Azért, hogy a hallgatók járjanak be előadásra, és ha már ott vannak, akkor csak ragad rájuk valami. Bár kezdek kételkedni a hatékonyságában, de jobb ötletem még nincs.

19., Szokott-e/szeret-e főzni?

Csak ha muszáj.

20., Ha esetleg nem itt tanult volna egyetemistaként, vagy nem a BME-n dolgozott korábban, hogyan és miért pont a Műegyetemre jött dolgozni?

A BME-n tanultam, itt doktoráltam és egy posztdoktori kitérő után itt is dolgozok.

21., Mire a legbüszkébb, amit fiatalkorában ért el?

A PhD-re mindenképpen, nem is a plecsni miatt, hanem, hogy sikerült annyira beleásni magam a témámba (kémiai hullámok leírása geometriai hullámelmélettel), hogy akkoriban ezen a területen valószínűleg benne voltam a top ötben. Tegyük hozzá, hogy világviszonylatban is elég kevesen dolgoznak ezen a területen, de azért jó érzés volt, amikor ezt végiggondoltam.

A másik a fizika laborokból ismert Phasepictor program, amit én írtam a korábbi, DOS-os program (Phaser) helyett.

22., Hogyan próbálta meg elnyerni egy lány tetszését / Hogyan udvaroltak a fiúk egyetemista korában?

Nem egyetemista, hanem doktorandusz koromban történt, hogy elkezdtem rendszeresen verseket írni egy lánynak. Meglepő módon néhány hónap alatt egészen belejöttem, és voltak rendes rímek, és a szótagszámok is stimmeltek.

patrick-star-s-poem-oNos, hogy a leányzót sikerült-e végül a rímekkel meghódítani, sosem tudjuk meg…

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s