Sántító gondolatok -A másnaposság-

Volt már veled valaha olyan, hogy egy társaságban szóba került egy téma és te úgy gondoltad, hogy egy érdekességet hozzá tudsz fűzni, melyet valamikor, valahol olvastál, vagy a szomszéd mondta, vagy szimplán már ezer éve a köztudatban szájról szájra terjed? És elmondtad ezt az érdekességet, ezt a hihetetlen volumenű „tudtad-e”-t és utána mindenki a társaságban egyszerre egy hangon lehurrogott, hogy „hogy mondhatsz ekkora baromságot, ezt a tudomány már rég megcáfolta”, vagy szimplán annyit mondtak, hogy „meglehetősen fura forrásaid vannak”.

Ezen helyzetek elkerülése végett, vagy akár a kikapcsolódásod teljessé tevése érdekében, vagy szimplán, mert épp az R épületben ülsz, hivatalos ügyeid elintézésével kapcsolatban, és már nagyon unatkozol, ajánlom figyelmedbe ezt a két hetente megjelenő blog sorozatot. Itt minden új számban egy újabb tévhitet fogunk közösen górcső alá venni és végül konklúzióra jutunk, hogy legközelebb ne kerülhess kínos helyzetbe, mint például amikor egy barátod Google keresése cáfol rád, és ad neki igazat.

Az első témánk nagyon belevág az egyetemi mindennapokba. Sajnos (vagy nem sajnos), némely embernél jobban, mint a tanulás. És ez nem más, mint a jó öreg másnaposság. Biztos volt már veled is olyan, hogy elmentél egy buliba és megfogadtad, hogy „most csak egyfélét iszok, nem keverem, a holnapot is túl kell élni valahogy”. Ez a módszer a másnaposság elkerülésére igen ismert, és nem tagadom be is válhat. Na de tekintsünk be egy kicsit a másnaposságot okozó folyamatok mögé.

StagesHangover-476806319-56a1713d5f9b58b7d0bf529f

Az italt felszívódása után rögtön kezelésbe veszi az alkohol dehidrogénáz (ADH) enzimrendszer, mely azt, acetaldehiddé alakítja. Ez egy mérgező anyag (én sem hiszem, el, hogy az egyik legjobb dolog az életben ilyen kis rohadék). Az acetaldehidet aztán az acetaldehid-dehidrogenáz (ALDH) enzimrendszer bontja le ecetsavvá, ami aztán redukálódik vízre és széndioxidra (rosszabb esetben hájként beépül). Az alkohol hatására csökken a vízvisszatartásért felelős hormon termelődése és az ember dehidratálttá válik. Ez elég vicces, mert az agy szó szerint elkezd zsugorodni és ez okozza a fejfájást. Továbbá az alkohol lebomlás utáni egyik terméke gátolja a máj cukorkibocsájtását, így alacsony vércukorszint alakul ki. A dehidratáció következtében elektrolit-zavar is leselkedhet ránk. Arról ne is beszéljünk, hogy a gyomor irritálva érzi magát (a kis kényes), és a belek se vannak a legszuperebb kedvükben egy tivornya után.

jó

Tehát az este végére, az ember szanaszét rotyogva kúszik haza, összezsugorodott aggyal, dehidratálva, elektrolit-zavarban, irritált gyomorral és haldokló belekkel, hányásközeli állapotban, egyes hormonok nélkül, mint a Star Wars-ban Anakin a leégett lábaival, küzdi magát előre, és kérdezi magától, hogy mit kellene holnap tennie a fájdalmak elkerülése végett.

Mongolian-prefer-sheep-eyeballsHát megmondom mit nem: mindenféle kuruzsló ókori módszereket kihúzhatsz a listádról, mert ezek megvalósítása lehetetlen. A római módszer, azaz a bagolyfióka-szem evése és a nyers bagolytojás elfogyasztása hanyagolandó, (elsősorban, mert nem is találsz hozzávalót). A görögök a petrezselyemfüzér hordására esküdtek, de ha ezt választod, garantáltan hülyét csinálsz magadból, mert nem csak szarul fogsz kinézni, de még egy fűszer is lógni fog a nyakadban. Az asszír ízesített fecskecsőr hamujának megevése és a mongol Bloody Mary (bárányszem paradicsomlében) is egyaránt divatjátmúlt módszer.

Na, de vissza a modernkorba. A „kutyaharapást szőrivel” azaz a kotyvalék valamilyen alkohollal vegyítve, egy hatalmas félreértés, semmit sem fog használni. A szakértők egyhangúan tagadják a módszer hatásosságát, sőt csak elnyújtja a másnaposságot. Hasonló tévedés a kávé, amely csak fokozza a dehidratációt, és irritálja a már eleve haldokló gyomrod. Ne szedj továbbá Aspirint fejfájásra, ez is csak a gyomorirritációdat növeli.

De akkor mi működik? Mi az ami beválhat? Sajnos erre a válasz az, hogy igazából semmilyen módszert sem igazoltak tudományosan. Max Pittler és társai a British Medical Journal-ban közöltek egy metaanalízist az összes elérhető módszerről és erre a következtetésre jutottak.

Azonban érdemes meggondolni mégis néhány házi praktikát, ami annyira nem is tévhit. A zsíros ételek fogyasztása italozás közben lassítja az alkohol felszívódását, továbbá minden ital után egy pohár víz csökkenti a dehidratáltságot. Az is megoldás, ha csak óránként egy italt fogyasztunk, továbbá, ha nem keverjük a különböző sötétségű italokat (pl. csak áttetszőt iszunk, vagy csak sört, csak bort). A gyümölcscukor rágcsálása is segíthet, habár elég komikusan hat, ha a vodkád legurítása után rágcsálni kezded a kis szőlőcuki tabidat. Lefekvés előtt sós víz kortyolása pótólja a vesztett sót és persze a vizet. A Mg- a C- és B-Vitaminok pótlása is sokat segít. Továbbá egy forró fürdő lefekvés előtt, mely kitágítja az ereidet, és elernyeszti az izmokat. Émelygésre a megoldás a gyömbér lehet.

Minden tévhitet megcáfolva és a hatékony lehetőségeket összegyűjtve végül mégis a legmegfelelőbb és leghatásossabb, ha mértékkel iszol, vagy abszcinens leszel. Nem nem, ne hurrogj le emiatt a kijelentésem miatt, nem mondtam, hogy kötelező, de legkölebb ne sírj, ha nem bírsz megmozdulni egy durva este után.

M.H.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s