Sántító gondolatok -Az alvás hiedelme

Egyetem, nyomás. Nyomás, stressz. Stressz, fáradság… Ismerjük mindannyian ezeket a szorosan összefűződő, gyakran ránk nehezedő problémákat. Minden diák tudja, hogy a fáradság leküzdése érdekében mennyire fontos az alvás és mennyire értékes is! Én már csak tudom, amikor reggel 8-tól este 8-ig a suliban vagyok és már déltől elkezdve az alvás istenéhez fohászkodom, hogy valamilyen szupererővel ugyan rántson már ki ebből az egészből és teleportáljon be az ágyamba, mert nem bírom már 25kg-os szemhéjaimat további nyitvatartásra bírni. Ez mindenkivel megesik. De vajon tényleg ennyire fontos az alvás, és valóban a folyamatos 8 órás mennyiség az egészséges?

alvaspoz_n

Nem leszek rest, bele is vágok a lényegi részbe. Általánosan elterjedt tévhit, hogy a 8 órás alvás a minimum amit az emberi szervezet igényel. Nos, ez nem teljesen így van.

Ha egy kicsit visszatekintünk a történelembe, megismerkedhetünk múltbéli híres, főfázisos alvóink, Leonardo da Vinci, Thomas Edison, Nikola Tesla, vagy akár Maragret Thatcher történeteivel, akik napi 4 óra alvással jól elvoltak. Ezeket a múltból fennmaradt törvényszéki vallomások, irodalmi művek és más, az iparosodás korszakát megelőző dokumentumok támasztják alá. Belőlük egyértelműen kiderül, hogy az alvás mindig is kétfázisos volt.

Na de mi is ez a két fázis, főfázis maszlag? Azonnal ki is térek rá: Az emberek nem egyformák, ezt mind tudjuk. Ugyanez a különbözőség az alvási szokásokban is megjelenik. Négy fő csoportra bonthatjuk az embereket ebben a kategóriában.

da

  1. Kétfázisos alvó: két szakaszban 3-4 órányi alvás, egy órányi ébrenléttel megszakítva
  2. Dymaxion alvó: hatóránként 30 pernyit szunyókál
  3. Überman technika: napi hat 30 perces szunyókálás
  4. Everyman technika: napi 3-4 óra alvás, plusz három 20 perces szundi

És most jogosan van a fejedben, hogy ki a franc tud így aludni? Hát kérem szépen, ezeket az alternatív alvási rendeket a történelem mellett az evolúció is segít megérteni. A Journal of Sleep 2007-ben publikált jelentése szerint, az állatvilág nagy része többfázisos alvással piheni ki magát. Csak a szomszédod Bodri kutyájára gondolj, tisztán láthatod magad előtt, hogy az a kis rohadék mindig alszik, csak akkor nem, amikor épp elsétálsz az utcában és nekifutásból próbálja leharapni minden mozgó testrészed, nagy ugatásokkal kísérve, majd fogja magát és visszamászik drága jó démonunk a házába.

A többfázisos alvásra esküvők szerint az ember azért tudja magát így jobban kipihenni, mert hamarabb lép a REM (mélyalvási) fázisba. Továbbá kritikusok azt is nyíltan állítják, hogy a monofázisos alvás egyszerűen nem számol az egyéni különbségekkel. Elterjedt hiedelem az is, hogy az emberek mindössze 3%-a képes meglenni csupán néhány órányi alvással.

pic51014

Ha egy kicsit visszamegyünk a szövegben, említettem, hogy az ipari forradalom előtti időkből szóló dokumentumok támasztják alá a többfázisos módszer hatékonyságát. Nos, ez ezért van így, mert az ipari forradalom következménye volt az izzó, a villanykörte elterjedése, mely a szó szoros értelmében megvilágosodást hozott az emberiségnek. Ez oly mértékben befolyásolja bioritmusunkat, hogy az emberi szervezet a villanyfényre úgy reagál, mint a napfényre. Ennek következtében a túl sok fény leállítja a melatonin (az alvást szabályozó hormon) termelődését. Back in the days, (ha jobban tetszik a múltban,) az emberek aludtak 4 órát amikor lement a nap, felkeltek, beszélgettek, akár átmentek a szomszédhoz késő éjjel, majd egy óra csevej után visszafeküdtek még 4 órára. Érdekes koncepció nem mondom, de működött akkoriban.

Lényeg a lényegben, ha legközelebb felébredsz az éjszaka közepén és nem épp a következő vizsga, vagy ZH rémálmai gyötörnek, hanem szimplán nem tudsz visszaaludni ne ijedj meg, ne küzdj az álmatlanság ellen, egy idő után magadtól visszaalszol. Teljesen természetes folyamat. Semmiképpen se nyúlj altatókhoz, annál rosszabb megoldást nem is találhatsz.

MemeSuper-e1494615386848

Fényáradatban úszó modern világunk következménye az alvás körüli viták kialakulása, így jött az ötlet is, hogy 8 órás alvásra feltétlenül szükségünk van, mely tévhit azonban mindannyiunknak káros. Ne felejtsd el, hogy a napközbeni (vagy akár az analízis előadás közbeni) alvás jótékony hatását nem egy dokumentum bizonyítja!

 

M.H.

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s