Filmajánló: The Room, avagy a trash film, ami felemelkedett a kukából

A film, amiről írok nektek nem a 2015-ös A Szoba című, Oscar díjat nyert dráma, hanem a 2003-mas The Room címmel megjelent, mára kultuszfilmmé vált „remekmű”.

wMv0yVw
Kultuszfilmről beszélek, mégis, ha rákerestek a az interneten, mindenhol abba ütközhettek, hogy szörnyű, nézhetetlen és egyéb nagyszerű tulajdonságokkal rendelkezik. Amerikában mégis egy olyan tömeget volt képes magához vonzani, akik képesek naponta többször megnézni, műanyag evőeszközöket hajigálnak a megfelelő jeleneteknél, focilabdával dobálóznak, vagy kórusként kiabálják a már az agyukba ivódott mondatokat. Hogyan lehetséges ez?

The Room Poster

A mű azáltal tudta kultuszfilmmé kinőni magát, hogy a kritikusok is csak úgy tudtak róla nyilatkozni, hogy ennél gyatrább filmet még nem láttak. A The Room mégis ékes példája annak, hogy ami rossz, az nem mégsem feltétlenül rossz. A filmben valóban minden felvett jelenet, a színészkedés, de még a sztori is a legkezdetlegesebb a filmtörténetben, és mégis, ez adott neki egy idézőjeles előnyt a többi nézhetetlen mozifilmhez képest. Az, hogy itt nem rosszak a jelenetek, hanem nagyon rosszak. Az, hogy nem csak középszerűen rossz, vagy csak simán rossz, egy akkora kiszakadást tud adni a megszokott szeméthez képest, hogy meg akarod nézni újra és újra. Ebben hasonlít a magyar Egy bolond százat csinál című katasztrófához vagy az Avant-garde művészfilmekhez. Elhagyja mindazt, ami mainstream és ezáltal kapsz valami újat, valami érthetetlent, ami mégis szórakoztat. Talán az lenne a legpontosabb leírása, hogy az író (aki egyben producer, rendező és főszereplő is) még soha életében nem látott filmet, csak úgy döntött csinál egyet, a saját regénye alapján. Ez már a párbeszédekben is megnyilvánul, amiknek legtöbbször semmi értelme.

Magáról a plotról nem akarok sokat elárulni, a sztori nagy vonalakban annyi, hogy van egy főszereplőnk Tommy (Tommy Wiseau), akinek a menyasszonya Lisa (Juliette Danielle) titokban viszonyt folytat Tommy legjobb barátjával Markkal (Greg Sestero). Tehát az alapkoncepció lerágott csont. Nem lepődöm meg, ha még nem hallottatok ezekről a színészekről, mivel ez volt életük első és egyben utolsó nagyobb szerepe is.

Roof Scene
A film leghíresebb jelenete

Azért tartottam fontosnak, hogy beszéljek nektek erről a filmtörténeti unikumról, mert 2013-ban jelent meg a film keletkezésének előtörténetéről és a forgatás leírásáról szóló könyv, a The Disaster Artist (melynek egyik írója a filmben szereplő Mark), ami James Franco rendezésével és főszerepével idén decemberben fog megjelenni a mozivásznon és ahhoz elengedhetetlenül szükséges a The Room ismerete.

Összegzésképpen úgy ajánlom ezt a csodát, hogy szerintem is szörnyű, de ugyanakkor élvezet megnézni. Maga a szennyfilmek királya. Ha még nem láttad, de valami újra vágysz, akkor semmiképpen se hagyd ki!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s